رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

خودکفایی در تأمین کاغذ به عنوان کالای راهبردي مدیون تدابیر مقام معظم رهبری است

مراسم جشن خودکفایی تولید کاغذ کتاب درسی با حضور محمد‌مهدي اسماعيلي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علی لطیفی رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، استاندار مازندران و ساير مسئولان استانی برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، علی لطیفی با بیان این مطلب که در سال‌های گذشته برای تأمین کاغذ کتاب درسی مشکل داشتیم و مناقصه ملی و بین المللی برگزار می‌کردیم، گفت: امسال اولین سالی بود که به واسطه همت شرکت‌های داخلی ابتدا مناقصه داخلی برگزار کردیم و در آن تمامی کاغذ مورد نیاز تأمین شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، كاغذ امری بسيار مهم محسوب می‌شود وباید ابتدای مهر ماه هر سال کاغذ آماده باشد و خوشبختانه کارخانه مازندران تاکنون تأخیری در تأمین و تولید نداشته است. اما بايد اين هشدار و تذكر مهم را خاطرنشان سازم كه در مهرماه سال آینده درصورتی که تأمین نقدینگی به تأخیر افتد ممکن است با تأخیر در تامين كاغذ مواجه شويم و اين موضوع در صورت بروز، چالش‌ها و مشكلات بزرگي را ايجاد خواهد كرد كه امیدواریم با چنین مساله ای روبرو نشویم.
وی افزود: خودکفایی در تأمین کاغذ به عنوان کالای راهبردي مدیون تدابیر مقام معظم رهبری است، و امروز ما به خودکفایی در تولید دست یافته‌ایم. شركت چاپ و نشر كتاب هاي درسي، آمادگي اين را دارند كه بخشي از انرژي و توانشان را صرف كمك به ارتقاي كيفيت كاغذ نمايند. و اين مسئله اي است كه اميدوارم شركت هاي توليد كاغذ داخلي به آن توجه داشته باشند.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز كه در اين مراسم حاضر بود گفت: در خودکفایی کاغذ به مرحله‌ای خواهیم رسید که علاوه بر عدم نیاز به وارادات این کالا که این روزها زیاد درباره آن سخن می‌ رود، به مرحله صادرات هم خواهیم رسید.
استاندار مازندران نيز  با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در خصوص حل مسائل تولید در استان‌ها تاکید کرد که در این زمینه مجموعه صنایع چوب و کاغذ مازندران پس از دو سال که در آستانه ورشکستگی بود، به دوره حیات طلایی خود بازگشت.
شایان ذکر است سال گذشته و طی تفاهم نامه امضا شده بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران قرار بر این شد كه ۷۰ درصد کاغذ مورد استفاده برای چاپ تمام کتاب‌های درسی با دارا بودن ۷۰درصد کیفیت کاغذ خارجی، بر عهده اين مجموعه داخلي باشد و اين بار اين رقم به تحويل ۵۳ هزار تن كاغذ داخلي براي تامين و توليد ۱۰۰ درصد كاغذ كتاب هاي درسي، رسيد و با اين تفاهم‌نامه، تمام كاغذ كتاب هاي درسي دانش‌آموزان، ايراني مي‌شود.
استفاده از کاغذ‌ ایرانی در کتاب‌های درسی، در سال گذشته ۵۰ ميليون دلار معادل ۱۷۰۰ ميليارد تومان صرفه‌جويي ارزي در پي داشته و از خروج ارز جلوگيري نموده است.